FacebookTwitterGoogle+Delen

Facebook heeft trots laten weten dat het eindelijk genoeg inkomsten ontving om de dagelijkse werkingskosten te blijven dekken. Maar waar haalt Facebook nu eigenlijk die inkomsten vandaan? Kunnen zij werkelijk overleven van hun beperkt aantal advertenties?

Facebook en de beurs

Het wereldwijde succes van Facebook blijft voorlopig duren. Het is driemaal zo groot geworden in amper een jaar tijd. Mark Zuckerberg, de bezieler van dit sociaal netwerk, liet bovendien weten dat zijn bedrijf, voor de eerste maal in vijf jaar gestopt is met verlies te maken. Dat is groot nieuws, want velen vreesden dat gebruikers uiteindelijk zouden moeten gaan betalen voor hun Facebook of dat de website uiteindelijk zou overspoelt worden door advertenties. Maar zo ver is het dus nog niet. Zuckerberg is er in geslaagd het tegendeel te bewijzen. En de kans is nu ook groot dat Facebook de stap zal wagen op de beurs, net zoals MySpace enkele jaren geleden.

 

Komen en gaan

Maar waar komen al deze inkomsten nu werkelijk vandaan? Het bedrijf telt meer dan 700 werknemers. Bovendien beweren kenners dat er geen geld te rapen valt met sociale netwerken. Critici gaan er vanuit dat deze dan ook met de jaren even snel weer zullen verdwijnen als dat ze gekomen zijn. Volgens Facebook komen de inkomsten alvast niet langer van privé investeerders, zoals de Russische groep Digital Sky Technologies, die tot op heden reeds driehonderd miljoen dollar in het bedrijf heeft geïnvesteerd. Zuckerberg en Facebook hebben dus wel degelijk manieren gevonden om hun bedrijf rendabel te maken.

 

Zelf service advertenties

Facebook heeft marketeers de mogelijkheden gegeven om advertenties te plaatsen die enkel zichtbaar zijn voor de gebruikers die aan een welbepaald profiel beantwoorden. Op deze manier zal de gebruiker niet overstelpt worden door advertenties, maar krijgt er slechts een tweetal per pagina te zien, die doelgericht zijn gekozen. Er zijn met andere woorden veel meer adverteerders dan de gebruiker in werkelijkheid te zien krijgt. Facebook kan bovendien een groter bedrag aanrekenen per advertentie op maat, omdat enkel de doelgroep van de adverteerder wordt aangesproken.

 

Goedkope advertenties op Facebook

Ook adverteerders met een klein budget kunnen advertenties plaatsen op Facebook. Zo kan je als professioneel gebruiker, andere gebruikers naar je profiel of fanpagina lokken aan de hand van een advertentie. Zo kan je leden vlot werven, die dan uiteindelijk klanten kunnen worden. Facebook stelt voor jou je doelgroep samen, zonder al te veel advertentieruimte verloren te laten gaan. Vaak zijn deze advertenties onopvallend aanwezig in de vorm van suggesties, hetgeen voor de gebruiker minder dwingend over komt.

 

Virtueel winkelen

Op Facebook kan je effectief producten kopen die niet bestaan. In tal van applicaties kan je virtuele geschenken of eigendommen kopen, hetgeen voor de ontwikkelaars van de producten en voor Facebook tot op heden erg winstgevend blijkt te zijn. De winstmarge van de producten is dan ook optimaal. Niemand had op voorhand durven vermoeden dat onbestaande producten dermate winstgevend konden zijn. Maar tien jaar geleden dacht men dit ook reeds van “ringtones”, die vandaag de dag ook reeds miljarden hebben opgeleverd.

 

Een nieuw betaalsysteem op Facebook

Facebook ontwikkeld momenteel een nieuw betaalsysteem voor hun website, hetgeen in de toekomst erg winstgevend zou kunnen zijn voor de firma. Bij elke transactie zal Facebook een kleine commissie opeisen. Het spreekt voor zich dat elke betaling die gerelateerd is aan Facebook, verplicht door dit betaalsysteem zal moeten worden uitgevoerd.

 

Garanties voor morgen

Facebook slaagt er dan wel in om vandaag uit de kosten te komen. Niets garandeert dat dit ook morgen nog het geval zal zijn. De toekomst van sociale netwerken blijft erg twijfelachtig. MySpace, dat enkele jaren geleden nog makkelijk een miljoen dollar per dag verdiende aan een beperkt aantal advertenties, heeft het vandaag erg moeilijk om te kunnen blijven overleven. Er werd onlangs bij MySpace zelfs een groot aantal personeelsleden ontslagen. Ook Facebook zal het moeilijk krijgen met de concurrentie van andere sociale netwerken, zoals Twitter. Beniewd of Zuckerberg om ons ook in de toekomst verder kan blijven verrassen met goed nieuws.

 

Meer Facebook fans op je pagina?

Bent u op zoek naar meer Facebook likes op uw account. Kijk dan even wat wij in petto hebben. We zorgen voor Internationale Facebook likes alsook Nederlandse premium Facebook likes die volgens niche voor u worden verworven. Ook hier is onze strategie gebaseerd op een natuurlijke selectie van Facebook profielen die aansluiten op uw account. Wij gaan relevante accounts contacteren en vragen of zij u een like willen verschaffen. Indien zij uw profiel interessant vinden en u liken, ontvangen zij ook een like (niet van uw eigen site). Ook hier doen wij al het saaie werk voor u en kan u onze service zien als een dienst die wij aan u leveren. Er komen geen valse profielen of bots in voor. Wilt u meer weten? Kijk dan even op onze site >>>> Koop Facebook fans